علم فوتبال

فوتبال تنها یک ورزش نیست...

علم فوتبال

فوتبال تنها یک ورزش نیست...

فوتبال به عنوان محبوب ترین ورزش دنیا در سال های اخیر بیشتر به یک صنعت تبدیل شده تا یک ورزش و بار ها با اصطلاحاتی همچون کارخانه ی بازیکن سازی و یا علم فوتبال برخورده اید.در این پایگاه به فاکتور هایی می پردازیم که فوتبال را به یک صنعت جهانی تبدیل کرده...

طبقه بندی موضوعی
۱۵تیر

در جهان ورزش و از میان انبوه رشته های ورزشی که هر کدام طرفداران و علاقه مندان مختص به خود را دارند و قطعا در مسیر پیشرفت و تکامل قرار دارند، فوتبال به عنوان پرچم دار رشته های ورزشی و سرآمد همه آن ها با سرعت غیر قابل باوری به سوی پیشرفت در همه زمینه های ممکن گام بر می دارد. قطعا بیشترین عاملی که در توسعه فوتبال نقش بسزایی دارد نفوذ و رخنه کردن علم و دانش در بدنه اصلی فوتبال و کمک به توسعه همه جانبه آن در ابعاد مختلف می باشد که یکی از پارامترهای فوق العاده تاثیر گذار در زمینه فوتبال علمی و روز جهان، صنعت بازیکن سازی و تمرکز بر بهبود سیستم آکادمیک فوتبال و در نهایت ساخت و پروش بازیکنان مستعد و توانمند در باشگاه های مختلف و به وجود آمدن یک فضای مناسب برای رسیدن به نتایج مورد نظر در این سیستم می باشد.

در این نوشتار قصد داریم به صورت اجمالی این بخش با اهمیت در حوزه فوتبال را با نگاهی متفاوت بررسی نماییم.

شناسایی افراد دارای استعداد ذاتی در رشته فوتبال و کمک به پیشرفت مرحله به مرحله آنان تنها به وسیله افراد توانا و مدیران و مربیان مجرب و کاربلد امکان پذیر است و با یک برنامه مدون و به اجرا در آوردن آن و البته با نگاهی بلند مدت به آینده می توان انتظار تحول و شکوفایی در این بخش را دارا بود و نتایج مفید و مثبت این گونه فضا ها در آینده به سمتی پیش خواهد رفت که زمینه خود کفایی باشگاه ها و دگرگونی اقتصادی را برای آنان فراهم سازد.


برای درک بهتر موضوع عملکرد این فصل بارسلونا را مورد بررسی قرار می دهیم. این باشگاه امسال از ده بازیکنی که محصول لاماسیا بودند در ترکیب خود استفاده کرده است که در نگاه کلی یک آمار خوب و مثبت برای بارسلونا محسوب خواهد شد اما به صورت دقیق و مطابق بررسی ها تنها شش نفر از میان ده بازیکن قبل از سن چهارده سالگی به لاماسیا پیوسته بودند و از آن جمع شش نفره نیز دو بازیکن به نام پیکه و آلبا در ادامه باشگاه را ترک کردند و فوتبال پایه خود را در جای دیگری ادامه دادند .


به عقیده بسیاری از کارشناسان از سال های گذشته تا کنون باشگاه آژاکس متفاوت ترین مسیر ممکن برای بازیکن سازی را انتخاب کرده است و طبق سیاست های این باشگاه نونهالان زیر 9 سال که نشانه هایی از استعداد و نبوغ فوتبال را دارا هستند جذب آکادمی باشگاه می شوند و اصول حرفه ای فوتبال را در زمین های کمپ باشگاه فرا خواهند گرفت مانند:دریافت و ارسال پاس، تمرینات تکنیکی، سر زدن، اصول شوت زنی، هدف گیری صحیح دروازه حریف، موقعیت سازی، اصول بازی تیمی و نحوه به کار گیری صحیح و سریع فرامین تاکتیکی در حین مسابقه و… که این نوع آموزش های مبتنی بر دانش از دیرباز تا کنون افرادی نظیر یوهان کرایوف، فرانک رایکارد، مارکو فان باستن، دنیس برگ کمپ، پاتریک کلایورت، ادگار داویدز، ادوین فن درسار، وسلی اسنایدر و…. را به جهان فوتبال معرفی کرده است که نام بردن از همه آن ها حوصله ی فراوان می خواهد و جوهر خودکار بی پایان.

شاید راز اصلی پر تعداد بودن ستارگان تولیدی باشگاه آژاکس را باید در فعالیت داشتن ده ها تیم پایه به صورت همزمان در آکادمی دنبال کرد که این امر در بسیاری از باشگاه های مشابه رعایت نمی شود.


بی شک داشتن یک سیستم فوتبال پایه خوب و مناسب برای هر باشگاهی بسیار مطلوب است و از نظر اقتصادی کمک شایانی برای باشگاه خواهد بود و تا سال های زیادی می توان از نتایج آن بهره برداری نمود و البته بازیکنانی وفادار به باشگاه و فلسفه و مکتب به خصوص آن را پدید خواهد آورد و از چنین بازیکنان با کیفیت جهانی که از درون این سیستم ها بیرون خواهند آمد در آینده مربیان و مدیران فوتبالی را می توانیم شاهد باشیم که خواهند توانست در جهت بهبود این نوع سیستم های علمی کمک های قابل توجهی نمایند.


موافقین ۱ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۱۵
سعید محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی