علم فوتبال

فوتبال تنها یک ورزش نیست...

علم فوتبال

فوتبال تنها یک ورزش نیست...

فوتبال به عنوان محبوب ترین ورزش دنیا در سال های اخیر بیشتر به یک صنعت تبدیل شده تا یک ورزش و بار ها با اصطلاحاتی همچون کارخانه ی بازیکن سازی و یا علم فوتبال برخورده اید.در این پایگاه به فاکتور هایی می پردازیم که فوتبال را به یک صنعت جهانی تبدیل کرده...

طبقه بندی موضوعی
۲۵تیر

سیستم یا در حقیقت آرایش بازیکنان نحوه چیدمان بازیکنان در زمین است به نحوی که مشخص می شود در خطهای دفاع، میانی و حمله چند بازیکن قرار می گیرند.

سیستم یا در حقیقت آرایش بازیکنان نحوه چیدمان بازیکنان در زمین است به نحوی که مشخص می شود در خطهای دفاع، میانی و حمله چند بازیکن قرار می گیرند، دروازه بان هیچگاه در چیدمان تیمی در نظر گرفته نمی شود و بر همین اساس جمع عددهای آرایش همیشه 10 خواهد بود و به طور معمول سه عدد برای نشان دادن سیستم چیدمان به کار می رود ولی گاهی از 4 یا پنج عدد هم بهره گرفته می شود البته هنگامی که بیش از سه عدد در نمایش سیستم به کار می آید باید توجه داشت از سیستم پایه ای که نمایشی سه ردیفه دارد ریشه گرفته است برای نمونه 4-4-1-1 و4-3-1-2 ازخانواده 4-4-2 هستند و یا 4-2-3-1 و 4-1-4-1 از 4-5-1 نشات گرفته اند.

سیستم مورد استفاده در هر بازی ممکن است با توجه به شرایط مسابقه نظیر عقب افتادن، حفظ نتیجه و یا از دست دادن بازیکنی به وسیله سرمربی تغییر یابد.

4-4-2 (4-4-1-1 / 4-1-2-1-2)

4-4-2 رایج ترین سیستم حال حاضر در فوتبال است که درآن از چهار مدافع (2 مدافع مرکزی و 2 مدافع گوش) استفاده می شود در 4-4-2 به طور معمول یکی از دو حمله به عنوان مهاجم نوک و دیگری عقب تر و به عنوان بازیکن کمکی برای ارتباط خط هافبک و حمله به کار گرفته می شود.
از مزایای این سیستم داشتن یار اضافی در خط حمله و پوشش کامل زمین است در سیستم 4-4-2 یک تیم می تواند هافبک های خود را به دو دسته هجومی و تدافعی تقسیم کند و در جایی دیگر چهار هافبک به صورت لوزی در زمین قرار گیرند به نحوی که هافبک تدافعی در مرکز و نزدیک به خط دفاع دو هافبک در دو گوش خط میانی و یک بازیکن به عنوان هافبک هجومی 4-1-2-1-2

آث میلان تحت هدایت آریگو ساکی بین سالهای 1988 تا 1995 از 4-4-2 استفاده می کرد.

4-3-3 / 4-5-1

4-3-3 شبیه به 4-5-1 می باشد و این دو سیستم از اسلوب یکسانی پیروی می کند و تفاوت آنها در هجومی یا تدافعی تیم است، چهار مدافع، سه هافبک مرکزی و دو هافبک کناری و تک مهاجم ، در 4-3-3 دو هافبک کناری نقش هجومی بر عهده می گیرند و در4-5-1 نقش تدافعی بر عهده آنها گمارده می شود.

در 4-3-3 هافبک میانی در درجه اول به عنوان یک مدافع نقش آفرینی و در مقابل چهار مدافع خود بازی می کند و دو هافبک دیگر می توانند در تمامی موقعیت های دیگر حاضر شوند و در دفاع و حمله شرکت داشته باشند.

بالها در سیستم های 4-5-1 و 4-3-3 نقش بازی سازی را به عهده دارند و با پاسهای بلند و با حمایت از مهاجم در حمله شرکت می کنند و در هنگام از دست رفتن توپ باید با برگشت به عقب به دفاع بپردازند.

در سیستهای فوق الذکر عموما تک مهاجم آزادی عمل زیادی دارد و با توجه به ارسال های کناری باید از قدرت سر زنی خوبی بهره مند باشد

بارسلونا در سال 2006 که توانست لیگ قهرمانان را فتح کند گونه ای از 4-3-3 استفاده می کرد و چلسی تحت هدایت مورینیو که قهرمان لیگ برتر شد سیستم 4-5-1 داشت.

5-3-2 / 3-5-2

3-5-2 و 5-3-2 دو سیستم متفاوت به نظر می آیند ولی هر دو یکی هستند و تنها تفاوت آنها در نگرش به گوش های چپ و راست است در 5-3-2 آنها نقش دفاعی بیشتری به عهده دارند و در 3-5-2 به عنوان بال بازی می کنند و با توجه به تعریف یاد شده در واقع میزان دفاعی یا هجومی بودن تیم اختلاف3-5-2 با 5-3-2 را مشخص می کند.

در آرایش 5-3-2 / 3-5-2پنچ مدافع در زمین حضور دارند(سه مدافع مرکزی و دو مدافع گوش) و سه هافبک و دو مهاجم، در این سیستم ممکن است یکی از مدافعین مرکزی به عنوان سوییپر بازی کند و 5-3-2 / 3-5-2 را به1-4-3-2 تغییر دهد.

نکته کلیدی در 5-3-2 / 3-5-2مدافعین هستند آنها در زمان حمله باید تیم را از جناحین حمایت در حین حال در هنگام دفاع پوشش لازم را بدهند و بر همین اساس نیاز به مهره هایی با استقامت و توان بدنی بالا در پست دفاعی می باشد.

برای نمونه آلمان 1990 از 5-3-2 / 3-5-2 استفاده کرد و اگر بازی فینال را در نظر بگیریم شرح وظایف بازیکنان به شکل زیر بود.

کلاوس اوگنتالر سوییپر ، یورگن کوهلر و گیدو بوخوالد دفاع مرکزی ، توماس برتولرد و آندریاس برمه مدافع کناری (بال)

لوتارماتیوس و توماس هسلر دو هافبک کناری و پیر لیت بارسکی هافبک هجومی

یورگن کلینزمن و رودی فولر مهاجم

5-3-2 / 3-5-2 سیستمی قدیمی است ولی با تغییراتی امروز به وسیله تیمهای معتبر زیادی استفاده می شود برای مثال آرسنال در لیگ برتر چنین سیستمی را به کار می گیرد هلند در برابر اسپانیا در رقابتهای جام جهانی برزیل آرایش 5-3-2 را در زمین اجرا کرد.

سیستم های فوتبال، بخش دوم

بخش اول چیدمان های 4-4-2 , 4-3-3/4-5-1 و 5-3-2/3-5-2 بررسی شد در ادامه سایر سیستمهای مدرن امروزی معرفی می شود

4-3-2-1 معروف به درخت کریسمس

4-3-2-1 سیستمی تک مهاجم است که یک هافبک بازیساز و دو بال و دو هافبک پوششی برابر 4 مدافع قرار می گیرند و به خاطر شکلی که به خود می گیرد به درخت کریسمس شهرت یافته است.

دفاع در سیستم درخت کریمس به مانند سایر سیستم های خطی چهار نفره می باشد و تفاوت آن دفاعهای کناری آن است که فقط اجازه حرکت رفت و برگشتی را دارند و به مانند 5-3-2 و 4-3-3 یک مدافع مرکزی نقش دفاعی در هنگام حمله اختصاص می یابد.

بر خلاف 4-5-1 ، دو هافبک هجومی جای حرکت در جناحین تمرکز بیشتری به میانه زمین دارند البته ممکن است به دو دفاعی کناری برای باز کردن عرض زمین اجازه پیشروی بیشتری داده شود.

آث میلان به رهبری کارلو آنچلوتی سیستم 4-3-2-1 را اجرا می کرد.

4-2-3-1 / 4-2-1-3

4-2-3-1 سیستم با دفاع چهار نفره، دو هافبک مرکزی، سه هافبک رو به جلو (بازیساز و دو بال) و تک مهاجم است و زمان حمله به 4-2-1-3 تغییر می یابد.

دو هافبک مرکزی به صورت پایه دفاعی هستند و به هافبک پوششی یاد می شوند و بالها وظیفه تغذیه مهاجمین را دارند، بازیساز یکی از کلیدی ترین مهره ها در سیستم 4-2-3-1 می باشد که باید تکنیکی و خلاق باشد و معمولا می تواند آزادانه در زمین در موقعیت های مختلف قرار گیرد.

از امتیازات سیستم مورد بحث مهره بازیساز آن است که می تواند با هماهنگی در نقش حمله و بال به کار آید.

4-2-3-1 یکی از رایج ترین و جدیدترین سیستم در میان تیمها می باشد و 2010 بیش از نیمی از کشورهای حاضر در افریقا از آن استفاده می کردند

سایر سیستم ها

تغییرات گسترده در تاکتیک های فوتبال باعث تولد سیستمهای نوظهور دیگری شده است که البته گونه های به روز شده از چیدمان های جاری می باشند

3-4-3 (3-3-1-3)

3-4-3 در حقیقت از فوتبال هلند و آلمان دهه 70 ریشه گرفته است و به وسیله بارسلونا و آث میلان از دهه نود عمومیت پیدا کرده است و از 4-3-3 بیرون کشیده شده است و بسیار هجومی است، در این قالب تنها سه مدافع برای حفاظت از دروازه گمارده شده اند هرچند که هافبک ها می توانند با نزدیک شدن به خط دفاع تیم را در این امر حمایت کنند

3-4-2-1

این سیستم بسیار شبیه به 3-4-3 می باشد و اختلاف آن جایگزین شدن هافبک های جناحین به جای هافبک های هجومی است.

3-6-1

سه دفاع مرکزی به همراه دو هافبک دفاعی، دو هافبک هجومی و دو هافبک مرکزی با حرکت در جناحین و بازی در مرکز که در اصطلاح به آنها Wide-modifier گفته می شود و تک مهاجم، 3-6-1 سیستمی غیر معمول می باشد و هنگامی که تیم بخواهد بر روی میانه زمین فشار بیشتری بیاورد استفاده می شود، 3-6-1 برای موازنه کردن توان تیمی به سادگی به 4-4-2 تبدیل می شود، هافبک دفاعی به مدافعین اضافه می شود.

1-4-3-2

این سیستم بر گرفته از فلسفه فوتبال کانتینانچیو ایتالیایی است(سیستم دفاعی، اگر حریف شما نتواند گل بزند پیروز نمی شود) ،به طور معمول دفاع آخر به عنوان سوییپر بازی می کند و در برابر او چهار مدافع قرار می گیرند، در 1-4-3-2 بازیکن کلیدی سوییپر تیم است و در این سیستم نقش ضد حملات پر رنگ می باشد.

4-6-0

بسیار شبیه 4-3-3 و 4-4-2 می باشد و در آن از مهاجم کلاسیک بهره گرفته نمی شود و یکی از هافبک های هجومی به اصطلاح مهاجم کاذب نامیده می شود 4-6-0 در قالبی به 4-3-3-0 تبدیل می شود برای نمونه سیستمی آلمان برابر پرتغال در

2014 4-3-3-0 بود

بواتنگ، هوملس، مرتساکر و هودز خط دفاع
لام ، کروس، خدیرا هافبک
گوتزه، مولر، اوزیل هافبک هجومی و گوتزه به عنوان نه کاذب


موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۰۴/۲۵
سعید محمدی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی